Het getal negen

Deel 37, november 2011

           We hebben allemaal leren rekenen.
Op de lagere school zeker en later in het voortgezet onderwijs of hoger werden de sommen en rekenvraagstukken steeds ingewikkelder.
Maar dat hinderde niet, we konden nu omgaan met cijfers.
We leerden de tafels van een tot en met zoveel, we leerden optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen, machtsverheffen, worteltrekken en alles over breuken.
Cijfers boven en onder de streep en cijfers voor of achter de komma, we zijn er mee groot geworden.
           Voor de één is het misschien wat gemakkelijker dan voor de ander, de één heeft soms een talenknobbel en de ander een rekenhoofd.
Oefening baart kunst, veel oefenen geeft veel ervaring en sommige mensen zijn heel goed in het hoofdrekenen geworden.
Tegenwoordig is hoofdrekenen niet meer een “must”, want bijna iedereen heeft wel de beschikking over een rekenmachine en er zijn al hele kleintjes, niet groter dan een mobiele telefoon; trouwens die telefoon kan het soms ook al wel.
Dus als je ergens eens even iets moeilijks wilt of moet uitrekenen dat pak je het toestel en de rekensom is zo gefikst.
           Wat je bij het rekenen even moet onthouden, dat was vroeger op school al zo en dat is tegenwoordig heus niet anders, je moet even onthouden dat 1 minder is dan 10.
Nul is nog minder waard, maar dat gaat niet helemaal op als het achter een cijfer staat.
Een 1 met een heleboel nullen er achter is best de moeite waard wanneer het als geld op je bankrekening wordt gestort.(of in je portemonnee gefrommeld.) 
            Want daar hebben we het nog niet over gehad, cijfers of getallen kunnen ook van waarde zijn.
Vooral als je er de euro vóór plakt.
Vroeger was dat de gulden, maar het ging toen, net als nu, om geld.
En daar wilde ik het eens met u over hebben, daar wilde ik naar toe.
           Waarom, vraag ik me vaak af, waarom denken winkeliers, supermarkten, winkelketens of andere aanbieders dat mensen, hun klanten, niet kunnen rekenen?
Waarom worden die mogelijke klanten naar deze bedrijven gelokt met vreemdsoortige aanbiedingen; met die dagelijkse prijsverlagingen in de supermarkten zou je toch mogen verwachten dat alle produkten intussen bijna gratis te verkrijgen zijn?
Waarom denken deze organisaties dat de medemens nog half slaapt,  mesjokke, stom, gek, stupide en/of onnozel is?
Let maar eens goed op!
Wekelijks worden we gebombardeerd met folders van allerlei bedrijven, die bol staan van aanlokkelijke aanbiedingen. 
Je zou jezelf te kort doen als je niet in gaat op hun verhaal, want de aangeboden artikelen zijn superscherp geprijsd.
           Ik trap al lang niet meer in aanbiedingen als deze: “ván zoveel, vóór zoveel!"
Dat is gewoon een wassen neus, eerst de prijs flink opschroeven om het produkt daarna aan te prijzen als zijnde superspotgoedkoop, terwijl het eigenlijk nog flink te duur is want later kan er zo maar nog weer 15% af tijdens een ”Plak de sticker” actieweek.  
Veel erger nog zijn de aanbiedingen, waarbij groots met het cijfer 9 wordt gegoocheld.
Beste mensen, vertrouw die getallen, die geldbedragen met veel negens er in, absoluut niet.
Deze veelheid aan negens zijn bedoeld om u en mij veel zand in de ogen te strooien, zodat we mogelijk niet zien of blindstaren wat het artikel in werkelijkheid kost.
Maar….., ik prik daar gewoon doorheen, slechts 59,96 euro is in werkelijkheid 60 euro!
Dat weten wij wel, maar de reklameman van de winkelketen denkt dat wij dat niet weten en gaat er van uit dat we zullen denken:” goh, 50 euro en nog wat, dat is goedkoop!” en hoopt dat we en masse naar de winkel zullen spurten.
Een artikel, dat in de glanzende folder lovend wordt aangeprezen als zijnde wel heel erg laag geprijsd voor maar 9,99 euro, kost in werkelijkheid gewoon tien euro.
           Ik wordt wel eens heel erg moe van de superaanbiedingen met al die negens er in.
Ik heb het met dat geneuzel rond het getal 9 dan ook helemaal gehad!
Wat heb je er aan, laten ze nou gewoon maar aangeven wat het allemaal kost.
Kijk maar eens wat er gebeurd als het op betalen aankomt!
Dan ronden ze het bedrag gewoon naar boven af en wég is dat flitsende voordeel en daarvoor zijn we nou zo hard naar die winkel gerend!!!

Bart Smit

NB. Veertjes is een regelmatige bijdrage op de website van Aviornis Nederland. De column geeft niet noodzakelijk de officiële mening van Aviornis weer.

Klik voor een vergroting
Klik voor een vergroting
Klik voor een vergroting