Deel 94: maart 2020

Van loze kreten, wartaal en lariekoek.


Ik heb er wel eens eerder aandacht aan besteed.

Dat ging over zaken, waarbij u als consument, als klant of mogelijke koper een beetje een rad voor de ogen wordt gedraaid. Op het verkeerde been gezet of een beetje bij de neus wordt genomen. Daarbij moet u dan denken aan het gedoe met het getal 9 in verkoopaanbiedingen.

Het getal €249,79 lijkt véél goedkoper dan €250,-, het scheelt slechts een paar centen!

 

Reclamebureaus van fabrikanten kunnen ook  kreten bedenken waarvan je als gewoon mens met een grote portie gezond verstand met grote ogen naar staat te kijken. Je staat daar (of zit) en leest dat en denkt dan: wat is het en waar gaat het over?

Voorbeeld (en ik heb er wat van op voorraad): wat is bijvoorbeeld “natuurgerijpt”?

Ik heb geen enkele moeite met een uitdrukking als “zongedroogd”.

Klinkt heel logisch, is ook wel te begrijpen, net zoals het rijpen van vruchten aan de boom.

Zo lang die blijven hangen, rijpen ze in de natuur.

OK.

Maar kaas in een kaaspakhuis, liggend in lange rijen, met z’n allen op kaasplanken, zouden volgens de reklamemakers ook een dergelijk proces doorlopen. Plaats er dikke vraagtekens bij.

 

Volgende loze kreet.

Deze crème “hydrateert” de huid.

Hydrateren is een wat moeilijker woord voor vochtinbrengen; dus deze crème brengt, nadat het is opgebracht, vocht in.

Dat moet dan wel goed gebeuren, want om dan ook nog vocht in de huid te krijgen zal het water uit de opgebrachte crème geleidelijk in de opperhuid moeten kruipen. Kun je dan niet beter in de regen gaan lopen of gewoon eventjes douchen? Veel goedkoper! 

 

Roken mag allang niet meer in tal van openbare en niet openbare gelegenheden. Voor de rokers, is eigenlijk een soort van verslaving, was de nicotine de stof waar ze plezier aan beleefden. Waar men zich na het roken prettig van voelde. Tegenwoordig wordt diezelfde nicotine in shampoo gebruikt om het haar te verstevigen o.i.d.

Dat moet dan wel heel snel in het haar in kunnen trekken, tijdens het wassen, want met diezelfde snelheid spoel je het er ook weer uit.

Bovendien geloof ik persoonlijk niet zo in al die toevoegingen aan het haarwasmiddel. Want haar is net als de nagels, dood materiaal en hoe zouden daar nu nog  voedende stoffen een positieve bijdrage aan kunnen leveren?

 

Fabrikanten van bepaalde middelen mogen hun produkt wettelijk niet direkt aanprijzen als zijnde een geneesmiddel. Daarom hebben ze er wat op gevonden. Ze draaien er gewoon omheen, zodat het uiteindelijk net lijkt of het daadwerkelijk helpt.

Daarbij gebruiken ze de volgende nietszeggende slogan: ……….(invullen welk middel) “ondersteunt het herstellende vermogen van” …………(invullen welk lichaamsonderdeel).

Je reinste lariekoek!

Het is namelijk onmogelijk om het verschil te zien wanneer u het wél of niet hebt gebruikt. Gebruikt u het, dan zult u na verloop van tijd mogelijk zeggen dat het helpt, maar als u het helemaal niet hebt gebruikt en het kwaaltje is gewoon ook verdwenen, dan hebt u geld gespaard!

 

Nog zo’n mooie en dan in een korte versie:

Zijn “tuinkruiden” op grote percelen landbouwgrond geteeld nog steeds tuinkruiden? Je zou ze dan eigenlijk “akkerkruiden” moeten gaan noemen, maar dat hoor je nooit!

 

De volgende loze kreet wordt ook heel vaak gebruikt in o.a. cosmetica.

Daar wordt dan uitdrukkelijk reklame voor gemaakt, maar als u goed oplet, gaat het eigenlijk nergens over. Een product aanprijzen met de kreet dat het is voorzien van “essentiële ingrediënten” slaat helemaal nergens op, welke zijn dat dan? Vrij vertaald is “essentieel” niets anders dan:  belangrijk, cruciaal, onmisbaar.

Een fabrikant, die zijn geheime recept voor het product niet prijs wil geven, schermt dan met het idee dat het wel degelijk relevante grondstoffen zijn, maar blijft daarmee dan wel weer uiterst vaag!

 

Nog een loze kreet, met een afgeleide in een andere branche.

Vooral in woninginrichtingsprogramma’s komt tegenwoordig heel vaak de kreet “natuurlijke materialen” voorbij. Heel veel van die interieurontwerpers gebruiken deze term te pas en te onpas.

Wat zijn eigenlijk natuurlijke materialen?

Bestaan er dan ook onnatuurlijke materialen?

Het zou best kunnen zijn dat dergelijke ontwerpers een positieve kijk hebben op alles wat van hout, steen en bijvoorbeeld wol is en dat ze alles wat van kunststof is bij voorbaat afwijzen. “Natuurlijke materialen” zouden in principe uit de natuur afkomstig moeten zijn, dan is het positief!

Maar alle kunststof, gemaakt van aardolie, is ook “natuurlijk”, want dat komt uit de aarde en de aarde is ook “natuurlijk”!

 

In de voedingsmiddelen categorie wordt er veel gesproken in bijna identieke termen. Daar gaat het dan om “natuurlijk grondstoffen”. Maar ook daarbij geldt, dat sommige stoffen, ook al komen ze in principe niet rechtstreeks uit de natuur, ze kunnen wel van natuurlijke oorsprong zijn.

 

Ik heb er nog een, maar dat is wartaal.

Met een daarvan afgeleide.

Nederlanders zijn niet zo goed in hun eigen taal.

Tegenwoordig wordt er veel werk verzet met een computer; als u dit zit te lezen gebruikt u hem ook! Maar als je de mensen, die een computer gebruiken, mag geloven “zitten ze er allemaal achter”.

In het begin heb ik dat ook wel eens geprobeerd, maar het viel bar tegen, ben toch maar weer van plaats veranderd. Dat zat beter en aan de achterkant zat veel bedrading; vast nuttig maar geen kijk. Je kunt dus beter aan de voorkant gaan zitten, bij het scherm, zie je veel meer en het werkt veel prettiger.

 

De afgeleide van deze spraakverwarring is de omgang met de mobiele telefoon. Er zijn genoeg mensen, die er heel druk mee zijn, die dan “veel op hun telefoon zitten!”. Lijkt me erg onhandig!

 

Wat wilde ik nu met deze uiteenzetting bereiken?

Dat u er zo nu en dan op gaat letten, dat sommige gebruikte kreten zo veelvuldig voorbij komen, dat u er uiteindelijk nog in gaat geloven ook!

Dat is het doel van de makers van die “loze kreten”, u op het verkeerde been te zetten, u dingen laten geloven.

Bij de wartaal en of spraakverwarring praat iedereen elkaar gewoon na, net zo lang, tot het geloofwaardig overkomt.

Als u die verschillende zaken steeds maar weer onder ogen krijgt of hoort, dan lijkt het vaak  wel correct, terwijl het eigenlijk gewoon onzin is.

Of lariekoek dus!

 

Bart Smit.

 

 

 

NB. Veertjes is een regelmatige bijdrage op de website van Aviornis Nederland. De column geeft niet noodzakelijk de officiële mening van Aviornis weer.