16-06-11

Reisverslag regio Nijmegen naar België

Tweedaagse reis naar Antwerpen en Brugelette in België op 17 en 18 mei

Er was niet echt mooi weer voorspeld, en ’s morgens bij het verzamelen bij de bus, was een jas geen overbodige luxe.
Ondanks we ‘maar’ met z’n 24en waren, was het heel gezellig in de bus. Iedereen had er weer zin in en voor we het wisten waren we in Antwerpen. We konden bij het hotel uitstappen, en aan de overkant van de weg was de ingang van dierentuin al, bijna verscholen tussen het station en andere gebouwen in.

Eenmaal binnen ging ieder voor zich, of in kleine groepjes op pad naar de dieren. Het was er redelijk rustig, op wat kinderen na, die hier hun bestemming van het schoolreisje hadden. En het weer was heerlijk.

De eerste indruk die we kregen in deze dierentuin, was dat het er erg netjes uit zag. De perken werden onderhouden, en de paden waren schoon.
Dat de ontwikkeling in de dierentuin niet stilstaat, bewijzen de schermen die we tegenkomen vlak bij het leeuwenverblijf. Hier achter deze schermen wordt hard gewerkt aan een nieuw leeuwenverblijf.

Buiten alle dieren die we ‘normaal’ tegenkomen in een dierentuin, zoals beren, leeuwen, tijgers en panters, flamingo’s, olifanten enz. enz. zijn er ook wat zeldzamer dieren te vinden zoals:Okapi’s, kolibries, hertezwijnen, dwergmuis maki en zelfs aardvarkens, vleermuizen en gordeldieren zijn te vinden in een groot nachtverblijf.

Nadat vrijwel iedereen alles ’s middags heeft gezien is er nog tijd om wat gezelligs te doen. Sommigen van ons gaan Antwerpen in, om te winkelen of om gewoon lekker op het terras te zitten in de zon.

Na heerlijk geslapen te hebben in het Leonardo hotel, vervolgen we onze reis de volgende ochtend om 9.15 uur met de bus naar Brugelette. Naar park Paira Daizi, voorheen beter bekend als Paradisio.

In de verte zien we de Abdijtoren al, en rond de klok van elven stappen we uit, in de stralende zon! Voor degenen voor wie het lang geleden is dat zij het park bezochten, kijken hun ogen uit. Het park heeft een metamorfose ondergaan, en bijna niets lijkt meer hetzelfde als voorheen. Het park heeft niet alleen vogels meer, maar heeft ook olifanten, giraffen, apen, nijlpaarden,  schildpadden en kikkers.

We  wanen ons, terwijl we door de Chinese tuinen en tempels heen lopen, in hogere sferen. Overal klinkt  muziek, en onderweg komen we allerlei kraanvogels tegen, een Witnek kraanvogel zelfs nog met jongen.
We wagen ons ook op de hangbruggen, die door het park heen overal zijn te vinden. We zijn zelfs op een hele hoge uitkijktoren gaan staan, en konden zo bijna het hele park overzien.

Je hoeft hier niet alleen te komen voor de dieren, de flora is hier ook ontzettend mooi! Er is een olijfboomgaard met 33 bomen,  sommige bomen zijn wel 1000 jaar oud! Er zijn verschillende tuinen te vinden, bv de Andalusische tuin, de rozentuin, en de Indonesische tuin is zelfs de grootste van Europa. Kortom, er is 55 hectare aan een overweldigende planten-en bloemenpracht.

Vogels zijn natuurlijk nog steeds volop aanwezig, en van de roofvogels leven zelfs zo’n 50 soorten bijeen. Je kunt er ook heel dichtbij komen, want je kunt zo door de kooi met roofvogels heen lopen.

Pairi Daiza neemt deel aan beschermingsprogramma’s voor dieren zoals de Kasuaris, de Hamerkop, de Zwartvoet pinguïn, de Kaalkopibis, de Afrikaanse Nimmerzat, diverse soorten kraanvogels en nog veel meer.

We gaan ook ‘aan boord’ bij de Nautilus, en reizen door de sprookjesachtige sfeer van koraalriffen en tropische baaien naar de koude oceanen. We komen onderweg ontelbare mooie tropische vissen, koralen en zeesterren, haaien, murenen en barracuda’s tegen. Dit is echt 20.000 mijlen onderzee.

De oasis is een gigantische serre van 7000m² en herbergt tal aan dieren zoals reuzenschildpadden, dwergmangoesten, otters, kroonduiven en neushoornvogels. Hier is ook een restaurant te vinden, en volgens sommigen moet je hier je sanitaire stop plegen, want zelfs daar kijk je je ogen uit (in de toiletruimte is alles van marmer…).

Het is teveel om op te noemen, en iedereen heeft er met volle teugen van genoten. Ik denk dat we hier nog zeker eens terug naar toe gaan.

Het is een geweldig mooi park, en natuurlijk heeft het weer daar zeker aan meegeholpen. Regio Nijmegen heeft daar patent op……